AutozonA

100 godina talijanskog luksuza: prvi prototip Lancie 1907. godine

Automobili | 08:50

Lancia

Kad su 1907. godine mladi Vincenzo Lancia i njegov partner Claudio Fogolin u malenoj radionici u Torinu dovršili svoj prvi prototip, shvatili su da ne može proći kroz vrata. U pomoć im je 'priskočio' kramp, pa su uspjeli proširiti izlaz iz radionice. U biti, njih su se dvojica toliko zadubili u vozilo koje su stvarali da su posve zaboravili u kakvom se okruženju nalaze. Ta ista strast za automobilima i danas se vidi u svakoj Lancii.


Kad su 1907. godine mladi Vincenzo Lancia i njegov partner Claudio Fogolin u malenoj radionici u Torinu dovršili svoj prvi prototip, shvatili su da ne može proći kroz vrata. U pomoć im je 'priskočio' kramp, pa su uspjeli proširiti izlaz iz radionice. U biti, njih su se dvojica toliko zadubili u vozilo koje su stvarali da su posve zaboravili u kakvom se okruženju nalaze. Ta ista strast za automobilima i danas se vidi u svakoj Lancii. Vincenzo Lancia najprije je radio za Fiat. Od 1. juna 1900. godine bio je njihov vozač utrka, te je pobijedio na utrci u Padovi. U dobi od 25 godina – 29. novembra 1906. - napustio je Fiat i osnovao tvrtku Lancia & C. za proizvodnju automobila. Pri tome se udružio s prijateljem Fogolinom, također bivšim Fiatovim test vozačem. Usprkos odlasku iz njegove kompanije, Lancia je ostao u odličnim odnosima sa Agnellijem. Prva šasija bila je spremna u septembru 1907. godine. Vrata radionice morala su biti razbijena kako bi vozilo izašlo, iako se nije radilo o velikom automobilu. To je bio lagan, mali automobil, ali sofisticiran – što se posebno odnosilo na motor koji je bio sposoban ubrzati automobil iznad do tada uobičajene maksimalne brzine. Uslijedio je i drugi prototip te, početkom 1908. godine, prva Lancia spremna za proizvodnju. Nosila je naziv Type 51, a kasnije je preimenovana u Alfa 12 HP. Avantura je mogla i službeno započeti. Svaki novi model također je ime dobio po slovu iz grčke abecede – Beta, Gamma, Delta – za što je zaslužna i činjenica da je Vincenzov brat Giuseppe bio profesor književnosti. Model Theta je 1913. godine bila prvi automobil na svijetu sa potpuno električnim sistemom.To ne čudi zna li se da je Lancia bio inovator i perfekcionist. Gdje god se, primjerice, u dilemi između kvalitete i cijene Fiat odlučio za drugu opciju, Vincenzo Lancia je stremio prvoj. Marka Lancia otpočetka predstavlja vrh ponude talijanske autoindustrije, ne računajući neke supersportske brandove, ali više od luksuzom obilježenih modela mjesto u povijesti osigurali su joj sportski uspjesi. Naime, momčad Lancije 11 je puta bila prvak svijeta u reliju. Najslavnije je razdoblje sa šest uzastopnih naslova prvaka od 1987. do 1992. s Deltom, a prije toga 1972. s Fulvijom, triput puta zaredom od 1974. do 1976. sa Stratosom i 1983. s Lancijom 037. Iako na spomen Lancije prve asocijacije idu prema spomenutim relijaškima modelima, mjesto u povijesti zaslužuju i modeli poput Asture, Aprilie, Aurelie, Auguste, Bete, Dedre, Gamme, Kappe, Thete, Ypsilona... S prvim modelom Lancia je oduševio čak i poznavatelje jer je s četverocilindričnim motorom obujma 2543 ccm došao do 1800 okretaja u minuti, a ostali su u to vrijeme postizali maksimum 1400 okretaja. I sve sljedeće modele karakterizirale su inovacije, pa je npr. Kappa već 1919. imao upravljač koji se mogao staviti u tri položaja, a Lambda 1922. godine prvi nezavisni prednji ovjes. Prvi automobil koji je prodan u više od tisuću primjeraka bio je spomenuta Theta, a posebno su ga dobro prihvaćali u Americi. Za 1. svjetskog rata Lancia je radio za vojsku, a patentirao je i divovske motore s osam ili 12 cilindara i čak 40 litara obujma, koji su iskorišteni u zrakoplovnoj industriji. Vicenzo Lancia umro je 1937. godine, a naslijedio ga je sin Gianni. Aurelia je bio prvi model koji je nastupao na utrkama, od 1951. do 1955., a stalo se zbog slabe financijske situacije, koja je natjerala Giannija i na prodaju većine dionica. Stanje je i dalje bilo loše, pa je 1969. Lanciju preuzeo Fiat. Nakon toga uslijedilo je zlatno doba vladavine relijaškim stazama. Osamdesete i devedesete obilježio je i ulazak u nove segmente, s modelom Y10 među gradske aute i Zetom među monovolumene. Danas su oči ljubitelja Lancie ipak više nego u najraskošnije modele uprte u nešto manje – u Ypsilon i Musu. BH Telecom